Djurmisshandel.

Detta året fick vi en uppgift i vår svenska, de var att skriva ett argument för eller emot något, jag valde faktiskt något som gör mig förbannad. Alltså Djurmisshandel. Jag har tyvärr inte hela mitt arbete hemma då de ligger på skoldatorn, men jag kan de hela utantill. Nu tänker jag inte skriva av helt, utan ta nya egna ord för andra gången!
Finns de något som verkligen får mig att bli arg, upprörd och rent utav förbannad så är det Djurmisshandel. De får mig att må illa, må dåligt och faktiskt bli deprimerad när jag tänker på att just nu i denna sekund kanske de finns något djur ute i nöd som ingen bryr sig om eller faktiskt ens vet om. Bara att veta att någon inte behandlar sitt djur och ja, vän rätt. För mig är inte de "bara" ett djur, utan en vän. En vän man kan ha kul med och som får en att må bra.
Enligt mig är djurmisshandel mycket värre än människomisshandel, djuren förstår inte på något sätt alls varför det händer dom. Om de gjort något fel, och de kan inte försvara sig. De kan inte säga till någon och de kan inte säga stopp. De är som att sparka på någon som redan ligger ner. Jag anser inte att de är rätt att misshandla någon över huvudtaget. Att ens få tanken att misshandla sitt djur? Misshandla en varelse som inte kan förstå eller försvara sig.
De som får mig att bli ännu mer förbannad är att straffen är läskigt låga! De är oftast en dagsböter och tyvärr väldigt sällan fängelse. Och de är inte så att misshandeln minskat utan den har ökat istället, tycker inte ni att man borde göra någon drastisk förändring på detta?
Istället för att boka in kontroller borde man ha minst 1
Detta året fick vi en uppgift i vår svenska, de var att skriva ett argument för eller emot något, jag valde faktiskt något som gör mig förbannad. Alltså Djurmisshandel. Jag har tyvärr inte hela mitt arbete hemma då de ligger på skoldatorn, men jag kan de hela utantill. Nu tänker jag inte skriva av helt, utan ta nya egna ord för andra gången!
Finns de något som verkligen får mig att bli arg, upprörd och rent utav förbannad så är det Djurmisshandel. De får mig att må illa, må dåligt och faktiskt bli deprimerad när jag tänker på att just nu i denna sekund kanske de finns något djur ute i nöd som ingen bryr sig om eller faktiskt ens vet om. Bara att veta att någon inte behandlar sitt djur och ja, vän rätt. För mig är inte de "bara" ett djur, utan en vän. En vän man kan ha kul med och som får en att må bra.
Enligt mig är djurmisshandel mycket värre än människomisshandel, djuren förstår inte på något sätt alls varför det händer dom. Om de gjort något fel, och de kan inte försvara sig. De kan inte säga till någon och de kan inte säga stopp. De är som att sparka på någon som redan ligger ner. Jag anser inte att de är rätt att misshandla någon över huvudtaget. Att ens få tanken att misshandla sitt djur? Misshandla en varelse som inte kan förstå eller försvara sig.
De som får mig att bli ännu mer förbannad är att straffen är läskigt låga! De är oftast en dagsböter och tyvärr väldigt sällan fängelse. I vissa länder finns det inte ens lag på detta, utan man får göra vad fan man vill med sina djur!!! Och de är inte så att misshandeln minskat utan den har ökat istället, tycker inte ni att man borde göra någon drastisk förändring på detta?
För att förhindra denna hemska handling borde man ha minst en inspektion som ägarna till gården/stallet inte vet om! Vet man om inspektionen så reparerar självklart ägaren felen eller lämnar iväg sitt misshandlade djur. Att komma igenom inspektionerna är löjligt lätt egentligen, man kan oftast bara säga att man ska åtgärda de snarast. Men sedan inte göra det! Jag blir så arg på detta, varför inte ha strängare regler och verkligen kolla upp att felen åtgärdats?
Anledningen till det är väl troligtvis pga lathet, ekonomi och faktiskt tröghet.
Man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. Vill då de som misshandlar djur bli misshandlade av ett djur?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0