Bett del 1.

Nu ska jag skriva vad jag tycker om bett i allmänhet :) Jag bryr mig inte om ni tycker att jag är en idiot, men ni kan ju försöka respektera att detta är min åsikt. Jag respekterar allas åsikter så respektera gärna mina. Och tycker ni något helt annat får ni gärna kommentera det, skriv vad ni tycker och ni kan tom skriva vad ni tycker att jag har fel om ifall de ska vara så! Som sagt är detta MINA åsikter, ingen annan måste tycka såhär!
De är handen som kontrollerar hur skarpt bettet är, de beror helt på hur ryttaren som håller i bettet rider. Har du en häst som är sönderriden i munnen och verkligen är stenhård och går emot din hand är de väl bättre att man tar ett lite skarpare bett så man kan använda så fina hjälper som möjligt än att man sitter med ett 3-delat bett och bara sitter och håller i hästen?
Jag kan säga av egen erfarenhet så går de inte att rida en stark häst som bara ridits på skarpa bett och verkligen är förstörd i munnen på ett 3-delat bett, det funkar inte. Dartanjang hade bara ridits på skarpa bett ca 1 år och han var RIKTIGT stark! Han kunde ta bettet och galoppera 15 varv i paddocken och i början red jag med pelham, kimblewick, gag och de var tyvärr de enda bett som funkade på honom i början. Jag försökte rida så lite som möjligt med handen, alltså bara göra halvhalter ofta och de funkade. Efter ca 1 månad gick de att rida på mildare bett.
När man rider ska man rida så lite som möjligt med handen, de ska liksom vara som att rida med sytrådar. Man ska inte sitta och rycka och slita i hästens mun. Tänk själv om någon skulle stoppa in en metallbit i din mun sen sitta och slita och dra allt dom kunde?! De är inte något någon tycker är skönt!!!

Enligt mig kan alla bett skada, de är liksom handen som håller i tyglen som bestämmer hur skarpt bettet är. Jag har inget emot något bett. Bara man vet vad som händer om man rör lite i tyglen och att man sätter bettet rätt.
Detta är min åsikt och jag står för den :)
Det kommer komma en del 2 på detta med och de handlar om vad jag använder för bett och vilka jag gärna skulle vilja testa!
(detta är Dartanjang, han såldes i augusti :))

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0