Härliga, underbara väder!

Eller äckliga, dumma väder...
Iförr går var våren påväg i västra götaland. Himlen var klarblå, solen sken och det var PLUS grader. Igår sa det plopp under förmiddagen och snön vräkte ner. Just nu ser alltså vädret ut såhär; Regn, slask, gråa moln, leriga och blöta hästar. Okej, blöta och leriga hästar kanske inte är något väder, men det är ett problem som vädret skapar. Men jag ska inte klaga, det kunde varit värre. Vilket det blev när jag satte rumpan plus halva ryggen i en skit/lerhög som låg utanför stallet, härligt!

Färdig snackat om regnet, nu ska jag snacka om de senaste dagarna. 

FÖRRFÖRRA ONSDAGEN:
Red ridlektion på ridskolan och fick rida Speed. Han är en riktigt klurig rackare, stor och busig. Han testar väldigt mycket genom att svänga in i mitten av ridbanan, vägra svänga när ingen annan häst gör det och bli allmänt spänd för människor/hundar/kvistar tex. Denna dagen var han riktigt fräsch och gick på bra. Han brallade en del, men var ändå sammarbetsvillig och positiv. Jag var mycket glad och stolt över den lektionen!

FÖRRA ONSDAGEN:
Red Speed igen. Speed var verkligen speed. Han provade först att tvärstanna på spåret och när inte det funkade drog han av i galopp på diagonalen och bockade minst 3 språng. Han är inte liten heller, 170 i mkh kanske? Jag satt kvar under hela lektionen och var faktiskt inte nära att ramla av en enda gång :D Men jag fick jobba hårt, väldigt hårt! Jag var tvungen att underhålla honom till 100 %. Så fort jag gick ett varv utan att svänga, då flög han iväg. Jag tyckte denna lektionen var lärorik och jag fick många fina ord av ridläraren efteråt :) 

SÖNDAG:
Red Montana på förmiddagen med Montanas ägare som ridlärare (hädanefter tänker jag kalla henne för C). Jag red i dressyrsadeln (mumma), tredelade bettet och på inspänningstyglar. Jag är inget stort faan av inspänningstyglar.. Men Montana är svårriden.. och det är C:s häst. Det gick bra i alla fall :)

TISDAG:
Jag red för C igen och denna gången utan inspänningstyglar :D Gick verkligen kanon! Emellan åt trampade hon på riktigt fint, sänkte nacken och bärde upp sig, men det krävdes en hel del. Saker som jag behöver träna på är att rida in i gångartsbyten och halter, jobba fram ställning på Montanas sätt, göra halvhalter och slappna av i innerhanden :) Är riktigt nöjd med det ridpasset. RIKTIGT NÖJD!

IDAG:
Red ut barbacka och hey baberiba vilken pigg märr jag har. Montana är 23 år, har gått 3 hårda dressyr pass på tre dagar, men hon är lika pigg för det! Haha, goa häst. Ett tag gick det inte så bra för oss, inte bra alls.. Men nu efter att C hjälpt mig så känner jag att vi är på banan igen. Jag njuter av att rida henne, så tack till C :)

Nej vet ni va, nu har jag skrivit nog för den här gången, här får ni en bild på stallets busigaste häst Lilla gubben:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0